Chapinero, Colombia - Polarsteps

Zoals je in mijn Peru verhaal kon lezen had ik flink vertraging op mijn vlucht van Lima naar Bogotá. Uiteindelijk landden we om 2.30 uur op een uitgestorven vliegveld. Ik maakte me in Lima nog enigszins zorgen of er taxi’s zouden zijn, maar alle zorgen waren voor niks. In nog geen uur na landing stond ik in mijn Airbnb! Douane, bagage, taxi, alles verliep gesmeerd! Op het vliegveld was er nog volop personeel. Wat was dat goed geregeld! En dat terwijl ons vliegtuig de enige was op dat tijdstip. De Airbnb is prachtig! Zo mooi ingericht en in een fijne buurt. Helaas wordt er aan de waterleidingen gewerkt en word ik om 8.00 uur wakker van het lawaai en is het helaas niet mogelijk om te douchen. Dan maar de deur even uit! Leuk aan deze wijk zijn de bakstenen huizen tussen de hoge appartemententorens. Je zit hier echt in een goede woonwijk, tussen de Colombianen. Geen toeristen, wat je echt het gevoel geeft even onderdeel te zijn van het lokale leven. Chapinero Alto, waar ik zit, is wel echt de betere buurt. Veilig ook voor mijn gevoel. Ik heb een week Bogotá gepland, omdat reis buddy Reinout hier momenteel ook zit. Vorig jaar reisden we al samen door Panama, Nicaragua en Guatemala nadat we elkaar op de Nomad Cruise leerden kennen. Ik zoek hem gelijk ‘s middags even op zijn werk op (hij werkt voor een Colombiaans bedrijf) en klap zelf daar ook even mijn laptop open. Tegen de avond begint er in de tuin van het kantoor een bedrijfsfeestje en lijkt de normaalste zaak van de wereld dat ik ook als gast aanschuif bij de borrel en barbecue. De sfeer zit er goed in (lees: er wordt behoorlijk gedronken) en al snel komt er ook ineens een Colombiaans bandje. Er wordt een geluidsinstallatie aangesloten en vrolijke Colombiaanse muziek knalt uit de speakers. Je moet bedenken dat je hier midden tussen de kantoren en woontorens staat en dat het geluid in volle kracht tussen alle gebouwen door dendert. Maar het lijkt niemand iets uit te maken. Zou je in Nederland eens moeten doen! Het is iig ontzettend gezellig en er wordt al snel salsa gedanst. Wat kunnen die Colombianen toch goed dansen! Jaloersmakend. Zelf doe ik het rustig aan vanavond, want ik moet nog wennen aan de hoogte (2600m) en heb een kort nachtje achter de rug. Maar wat is het een leuke start van mijn tijd in Colombia. Zo sta je op een Peruaanse bruiloft en zo sta je op een Colombiaans bedrijfsfeestje...