tt. Tân Hiệp, Vietnam - Polarsteps

Weer een cultuurdagje vandaag! Eest bezoeken we de basistempel van een geloof in Vietnam dat er vanuit gaat dat er 1 god is die alles ziet en weet. Met daarin verweven alle andere geloven. In hun "tempel" zijn deze vormen dan ook herkenbaar. Aan de voorzijde de toren zoals die gebruikt wordt in Katholicisme, in het midden de koepel van de Islam en aan het einde de toren gebruikelijk bij het Boeddhisme. Wij wonen het middag gebed bij. Met muziek en zang. Op de heenweg een tussenstop bij een werkplaats waar de gehandicapten als gevolg van de Agent Orange aanvallen kunst maken van de combinatie hout,eierschalen en schelpen. Er zitten erg mooie creaties bij, maar de kunstwerken zijn erg duur. Daarnaast wij hebben sterke twijfels in hoeverre de hoeveelheid aangeboden kunst geproduceerd kan zijn door deze groep mindervaliden. In Vietnam is de waarheid buigzaam als bamboe😄 De Vietkong Chi tunnels zijn imponerend. De omvang van de hoeveelheid tunnels, de constructie, doordachtheid, de wilskracht en het doorzettingsvermogen waarmee dit allemaal is bereikt gaan de verbeelding te boven. De originele tunnels zijn voor de kleine Vietnamees gebouwd. Wij kunnen door een aangepast stuk gebukt lopen en kruipen en dat is erg donker en benauwend. De originele gaan tot 12 m diep! Dan ook de kijk op al het wapentuig. Huiveringwekkend!
  1. Vietnam rondreis
  2. tt. Tân Hiệp