Bidiyah, Oman - Polarsteps

Van Nizwa richting Sur, aan de kust van de Golf van Oman via Ibra. Maar wat doen we vandaag? Spelen in de zandbak! Die zandbak is eigenlijk een stuk woestijn met hoge duinen en is gekend als Wahiba Sands. Je rijdt dan wel met 4x4’s maar je wil natuurlijk stoer doen. Mannen blijven nu éénmaal kleine jongens. We rijden zij aan zij de woestijn in die zich tot de horizon strekt. Er is een heel brede strook tussen de duinen. De wagens glippen lichtjes van links naar rechts in het soms mulle zand. Het Al Raha Tourist Camp blijkt gesloten. Het gaat goed vooruit. Na een uurtje zien we een piste met het bordje ‘1000 nights ‘ die ons vlak naast de duinen brengt. Echter hoe hoger we gaan, hoe moeilijker het wordt. We stoppen noodgedwongen bovenaan, ik een tiental meters van Eric af. Ik klim de duin op, moeizaam, vijf stappen zetten om één hoger te geraken. Het zand is ragfijn en kleeft als een tweede huid op je bezwete armen en benen. Het is middaguur en de zon brandt zo’n 40 graden weg. En dan gebeurt het. Eric raakt vast met zijn Toyota en is gedwongen zich uit het zand te schoppen. Dát gaat redelijk snel. Ondertussen tracht ik in in mijn tracks achteruit te rijden. Het zand werkt echter behoorlijk tegen. Eric die ondertussen vrijgekomen is stelt voor te draaien om méér power op de wielen te kunnen zetten. Op de smalle weg en rekening houdend met het uiterst mulle zand lijkt me dat niet simpel, maar ik probeer het toch. Fout dus! De Landrover komt nu schuin vast te zitten. Ingeschakelde veldversnellingen helpen niet om hem los te krijgen. Ondertussen komt Eric eraan met zijn Toyota, kan door mij niet doorrijden en graaft zich, tot zijn treeplanken in het zand. We zitten nu allebei vast. Geen nood, de schoppen en zandladders worden bovengehaald. Zwoegen en zweten wordt het. Niet simpel bij 40 graden en dit om 13h00. De hitte is moordend en Eric moet even afkoelen bij zijn airco. De Landrover krijgen we met vereende krachten terug op zijn oude spoor en achteruit rij ik de helling af tot het hardere gedeelte waar ik kan draaien. Nu de auto van Eric, die we met 4 zandladders, man- en motorkracht onder een verschroeiende hitte uit het fijn zand krijgen. We kennen onze beperkingen nu nog beter en ook vanwaar ‘1000 nights ‘ komt. Bezweet maar voldaan keren we terug naar ons beginpunt. Van Wahiba Sands rijden we naar Ibra en vandaar naar Sur, badplaats aan de Golf van Oman. Ook hier zijn de stranden, waar je met de auto kan oprijden, verlaten wegens té warm. We volgen de kust naar Tiwi, Daghmar en Kuriath. Even voor Mascat gaan we de weg af voor de nacht. De temperatuur blijft hangen rond de 38 graden.. Dag 57 Totaal afgelegde afstand : 12. 698 km
  1. JanTolleneer
  2. Antwerp - Cape Town 2022-2023