Khartoum, Sudan - Polarsteps

Terug naar het ministerie van binnenlandse zaken voor de verdere verwerking van onze permits. We zijn er om 08h15 zoals gevraagd maar moeten wachten tot 09h00. Geen probleem, we zijn het gewoon aan het worden. Tegen 11h00 hebben we eindelijk onze schriftelijke toestemming en kunnen nu naar de ambassade van Zuid Sudan voor een stempel. Met dit document kunnen we dan uiteindelijk onze visa aanvragen en zouden we kunnen vertrekken. Bij de ambassadeur moeten we opnieuw wachten. Het is ondertussen al 12h00. Maar eerst moet er toestemming komen van Djoeba Zuid Sudan voor een militaire escorte. Maar dat kan niet want het is vandaag rustdag daar. En zo gaat het al de hele week. Begrijp je onze frustratie. Altijd is er wel iets dat je terug duwt. We besluiten met zijn allen bij de Indiër te gaan eten. Wat opvalt hier in Khartoum zijn de mannelijke en vrouwelijke bedelaars die hun kinderen tegen je autoruit drukken. Ze willen geld en doen telkens een eetgebaar. De kinderen zien er nochtans niet onderkomen uit. Maar er is ontegensprekelijk grote armoede. Hier is geen sociaal opvangnet voor de armsten. Je kan natuurlijk niet telkens geld zitten uitdelen maar het raakt je wel in je hart. Je zou wel willen maar je beseft ook dat dit niet dé oplossing is. Ik geef nooit geld maar ben wel bereid, indien de mogelijkheid er is, hen eten te geven. Als je voor een rood licht stopt, stromen ze toe om citroenen, bananen, gsm houders, almanakken enz… te verlopen. Zodra we onze visa hebben zouden we normaliter kunnen vertrekken mits we de toestemming krijgen van de hoofdstad. Ondertussen krijgen we eindelijk prijzen binnen van onze container. Ze zijn best redelijk. Eric en ik bespreken deze optie en gaan er voor. We zijn de impasse in Khartoum, net als alle anderen, grondig beu. We willen hoe dan ook verder kunnen reizen. We rijden met ons twee terug naar Tuti eiland, voor de laatste keer zullen we hier overnachten. Dag 124 Totaal afgelegde afstand : 25.185 km
  1. JanTolleneer
  2. Antwerp - Cape Town 2022-2023