Opuwo, Namibia - Polarsteps

Nog een laatste stuk van onze verschrikkelijke shortcut en dan rijden we terug op de normale Namibische gravel richting Opuwo, in het noorden van Namibië. Vanuit deze kleine stad zullen we trachten de Himba tribes te bezoeken. In de loop van de namiddag bereiken we de stad. We moeten dringend geld wisselen want we zijn weer blut. In de Standard Bank wisselen we US dollars voor Namibische dollars. Een transactie die hoop en al 10 minuten duurt. Oef! Ook onze dieseltanks zijn aan hun laatste druppels toe en worden bijgetankt. De stad Opuwo is iets apart. Hier leven de stedelingen samen met de Himba people. Ieder op hun eigen lokatie maar niet vreemd aan elkaar. Ook zij doen hier hun inkopen en handel. De meisjes en vrouwen vallen op door hun klederdracht, ze lopen met ontbloot bovenlijf door de stad en in supermarkten. Hun haar is ingewreven met boter en gekleurd met vermalen steen, gedraaid in strengen. Ze dragen uitsluitend korte rokjes uit dierenhuiden. Het voelt als westerling wat raar aan maar hier kijkt niemand ervan op. Jong, oud het maakt niets uit. Mooi toch? Fiere oudere, in typische klederdracht, Herero vrouwen lopen rustig rond. Ze kenmerken zich vooral door hun koloniale chique kledij en driehoekige hoofddeksel. De bankbediende wil ons helpen om bij de Himba village te geraken. Ongelukkig genoeg blijkt de bank gesloten nadat we inkopen hebben gedaan. Via de bediende van een benzinestation worden we met iemand in contact gebracht die als gids ons wil introduceren bij de tribe. We spreken af de volgende dag op de parking van de Spar. Wat opvalt zijn de bedelende kinderen en vrouwen. Ze willen dat je voor hen dingen koopt in het warenhuis. Ook Himba vrouwen staan rondom ons trachtend sieraden te verkopen. Kinderen willen op je auto letten tegen levensmiddelen, geen geld. Tegen de avond vinden we een goedkope camping in de stad. Alles is basic, ook de koude douches maar we klagen niet, we zijn nu eenmaal al wat gewoon ondertussen. Dag 239 Totaal afgelegde afstand: 45.735 km
  1. JanTolleneer
  2. Antwerp - Cape Town 2022-2023