La Paz, Bolivia - Polarsteps

La Paz Op woensdag vloog ik naar La Paz vanuit Sucre. Tom 🇩🇪 die ik in Sucre ontmoette heeft dezelfde vlucht en we exploreren La Paz de eerste dagen samen. In La Paz ligt het departement van Bolivia en is daarom ook de hoofdstad van Bolivia.Maar Sucre blijft de hoofdstad vanuit de oorsprong en daarmee heeft Bolivia dus 2 hoofdsteden. Op het vliegveld in Sucre ontmoet ik een meisje uit Sucre die haar eerste vlucht tegemoet gaat. Gezonde nerveuze zenuwen proef ik en ik heb de neiging om me even over haar te ontfermen. De vraag of ik even een aantal tiktok filmpjes kon maken?. ‘maar natuurlijk kan ik dat’ aldus het grootste social media wonder van de wereld. Ik vind het eigenlijk ook wel schattig en zo word ik omgetoverd tot een pro in het maken van TikTok filmpjes (uhum…😉) Helaas was deze eerste vlucht voor d’r niet de allerbeste gezien er flink wat turbulentie te voelen was. Ik had het met d’r te doen.. Haar tocht continueerde in een bus richting Peru. Ze studeerde namelijk tijdelijk in Lima voor een uitwisseling. Die middag installeren Tom ik me in ‘Selina hostel’, doe een korte siësta en pak daarna de kabelbaan met Tom die over heel de stad ontworpen is in wel 10 verschillende lijnen met allemaal een andere kleur. 🚠 Op aanraden doen we een hele ronde van kabelbanen die ons na 7 verschillende kleuren en 2 u en 10 min later weer terug brengt op het punt waar we gestart waren. De kabelbaan 🚡 was al een beleving doordat het een soort combinatie was van een attractie/skibaan en bovenaards metro station. Enorm bijzonder om de stad en dus de huizen, appartementen, kantoren, pleinen etc allemaal vanaf boven te zien met af en toe een stuk rots/berg ergens midden in. En dan had je nog de meanderende wegen tussendoor. Het is zo knap hoe zo’n stad gebouwd is in mijn ogen!.. Maar ook hier word je opnieuw weer met arm en rijk geconfronteerd en Tom en ik spreken beide uit dat dit ons doet koesteren dat we deze reis kunnen maken. Veel mensen hier zullen vast zitten in deze prachtige vallei met echter enorm veel minder kansen… Met de kabelbaan tour de stad exploreren duurt nogal even en dan nog hebben we niet alle uithoeken gezien. Oftewel de stad is immens groot en dit is ook niet zo gek met bijna 4 miljoen mensen binnen en buiten de bebouwde kom zullen we maar zeggen. (Dit komt ook doordat de stad Alto en La Paz samengevoegd zijn geraakt door de jaren heen. Het vliegveld waar wij op landden, lag dan ook in Alto. Alto (in het Spaans; hoogte ligt op 4100 meter hoogte en La Paz op ongeveer 3650 meter. Met deze hoogtes behoort La Paz tot de hoogst gelegen stad van de wereld. De opbouw van de kabelbaan en de ontwikkeling is een fantastisch idee gebleken voor openbaar vervoer! Kosten per ritje zijn 2 bolivianos omgerekend is dit 0,26 cent. Natuurlijk moet je dit in de context zien en is dit voor hele armen mensen nog steeds niet goedkoop. Op dag 2 in La Paz ben ik vroeg uit de veren en spreekt een gast me aan tijdens het ontbijt. Dit blijkt Dario uit Costa Rica te zijn en we beleven de volgende dagen enorm veel lol ongeacht ik hem af en toe een mep moet verkopen omdat hij zijn humor niet kan temperen. Hij is piloot en heeft veel aardrijkskundige, biologische en scheikundige lessen te leren aan de buiten wereld! In La Paz wil ik sowieso de death road gaan fietsen en de Huayna Potosi berg beklimmen. Omdat Tom door tijdgebrek na een moeilijke keuze besluit niet mee te gaan met de trekking, lukt het me Dario te overtuigen met me mee te gaan. Dit is fijn want dan hoef ik het niet alleen te doen en dit geeft rust. Het is namelijk nogal een uitdaging hoor ik van Jan en alleman om me heen. De tweede dag staat in teken van regelen van de tours en ik heb me opgegeven voor een stadstour die tijd technisch volledig uit loopt waardoor we niet alles op het gemakje kunnen zien. We gaan naar de begraafplaats, die hier over het algemeen in Bolivia bijzonder zijn. Waarom? Je ziet een andere opbouw structuur en bv de favoriete frisdranken / alcoholische versnaperingen van de overleden mensen. Mensen liggen over het algemeen 5 jaar op deze plaats en hierna kan de familie kiezen om tegen betaling alsnog de overblijfselen van het lichaam (botten voornamelijk) te verbranden of naar een ander deel van de begraafplaats te verplaatsen. Op de begraafplaats wordt onze gids door de security weggehaald voor zo’n 30 minuten waardoor we de witched market maar voor 5 minuten kunnen zien. Hierna gaat een groep door naar een worstel show van de Chollita’s. Ik heb het zelf niet gezien maar filmpjes gevraagd en vond het grappig om deze te delen. Typisch voor hier namelijk. Donderdag is Koningsdag in Nederland en laat er nu net een Koningsdag feestje georganiseerd zijn. 🇳🇱 Deze moest uiteraard even mee gepikt worden 🍻 🎶! Morgen het fietsje op om de death road te betreden fiets 🚵 ☠️ !
  1. ‘Where to begin’
  2. La Paz