Enschede, Netherlands - Polarsteps

Ik ken dr. Adam al heel wat jaren. Hij werkt als internist in het ziekenhuis in Kovel, Oekraïne. In onze korte app-berichtjes in belabberd Duits spraken we onze verbazing en zorgen uit over de verslechterende situatie in Oekraïne. Al snel na de invasie kwam Adam met de vraag naar medische instrumenten voor kleine operaties, medicijnen als antibiotica, pijnstillers, hechtmateriaal, desinfectans, schorten, handschoenen en verbandmiddelen. Een lastige puzzel was: hoe krijgen we het daar? Toch weer zo'n vier uur ten noorden van Lviv, waar het meeste transport naar toe gaat. Tót het moment dat we vluchtelingen uit Kovel troffen in Enschede. Zij gaven aan dat een van hen nog terug naar Kovel wilde gaan rijden, om een achtergebleven echtgenote op te halen. Petro bood aan om deze spullen naar de polikliniek te brengen. Toen was duidelijk dat er werkelijk vervoer voor onze actie was! Ik startte onmiddellijk een crowdfunding en de donaties waren enorm en hartverwarmend. Apotheek de Hofbraak uit Haaksbergen en Mediq Pluspunt uit Oud-Beijerland hebben de moeite genomen om in een korte tijd en tegen een goede prijs veel hoogwaardige hulpmiddelen te leveren. Nogmaals: bedankt allemaal!
  1. medical support for Ukraine
  2. Enschede