Ban Lum Khao, Thailand - Polarsteps

Eerste week op de fiets! We hebben een erg leuke dag gehad in Ayuthaya met Fon en Son. Ze hebben ons s’ochtends opgehaald met de auto om ons de oude stad te laten zien. Son is hier geboren dus die weet precies waar we allemaal naar toe moeten gaan, maar eerst gaan we eten. Na nog geen 10 minuten in de auto te hebben gezeten is het tijd voor de eerste stop. We stoppen bij een klein tentje langs de weg waar we “Thai Muslim food” krijgen. Het eten is erg lekker, maar het is ons een beetje veel. We hebben namelijk net een half uur geleden ook al ontbijt mogen ontvangen van de meneer die boven de winkel woont. Die heeft voor ons een soort oliebollen gehaald met een zoet melk achtig drankje, saté en stickey rice. Maar omdat wij niet onbeleefd willen zijn doen we ons best om ons bord op te krijgen. Nu gaan we naar Ayuthaya, maar eerst weer een stop. We stoppen langs de weg bij een hutje waar mensen druk bezig zijn met een soort pannenkoek te bereiden. Uiteraard moeten wij dit ook weer proberen. Met lichte tegenzin nemen wij beide een pannenkoek met als inhoud een soort gedroogde suiker slierten. Heerlijk! Maar voor nu hebben we meer dan voldoende eten gehad. We komen aan bij een temple waar weinig mensen zijn. Dit is niet een van de toeristische trekpleisters waar alle toeristen naar toe gaan, maar een wat kleinere tempel met een rijke geschiedenis. We leren dat hier het vredesakkoord is getekend na de oorlog tussen Birma (het huidige Myanmar) en Thailand. Vervolgens gaan we door naar de “ancient city”. Dit is een plek waar een oude Thaise beschaving heeft gewoond en waar nu nog alleen wat ruïnes van te zien zijn. Wel zie je nog oude Buddha beelden en oude shrines. Dit zie je nog veel terug in het dagelijks leven wat laat zien dat het oude Thaise cultuur nog diep geworteld zit in het huidige leven. Hierna stoppen we om te gaan eten. We laten ons verrassen en er komt van alles lekkers op tafel. We proberen weer allemaal nieuwe gerechten uit. We worden echt mee genomen op sleeptouw. We maken nog één stop bij een tempel op een eiland, om vervolgens de kinderen van school te gaan halen. De tempel hadden we ook al getipt gekregen van Paul dus wij zijn blij dat we deze plek hebben bekijken. Van buiten ziet het eruit als een kerk dat gebouwd is op een eiland waar je met een kabelbaan naar toe wordt gebracht. Het is erg bijzonder om te zien hoe het boeddhisme wordt geëerd in dit gebouw. Vervolgens halen we de kinderen op van school. Gaan eerst via hun huis, waar ze pompelo verbouwen, door naar een restaurant om gezamenlijk te eten. Daarna worden we weer naar onze slaapplaats gebracht en nemen we afscheid en bedanken we ze voor een mooie dag. De volgende ochtend komt de familie nog langs om samen te ontbijten en afscheid te nemen. Ze zwaaien ons uit wanneer wij weer op onze fietsen stappen en het onbekende weer te gemoed rijden. We beginnen de dag goed, we hebben een lekker tempo en fietsen door de kleinere straatjes en mijden de grote wegen zoveel als maar kan. We stoppen rond het middag uur om wat te eten vlak voor we Ayutahya binnen fietsen. Het is een fijne plek om te fietsen omdat ze hier ook fietsenpaden hebben. We hoeven gelukkig ook niet meer te stoppen om de mooie bezienswaardigheden te bekijken dus fietsen we gestaag door terwijl we genieten van al het ouds om ons heen. Na de stad te hebben verlaten volgen we een riviertje wat erg mooi is. Over zien we palm en bananenbomen langs de weg en iedereen begroet ons hartelijk. We hebben een tempel op het oog waar we de dag willen eindigen maar dat is nog 5km fietsen terwijl het begint te regenen. We konden ook al iets terug naar een tempel maar besluiten toch om door te fietsen. Het begint vervolgens met bakken uit de lucht te komen en wij zijn helemaal doorweekt. We komen aan bij de tempel, maar daar is het heel erg druk. Er is een ceremonie of begrafenis gaande. We krijgen wat gekke blikken maar sommige mensen komen ook een praatje maken. We besluiten om door te fietsen naar de volgende tempel om daar ons geluk te beproeven. Onderweg kopen we nog wat eten langs de weg zodat we straks lekker eten hebben en niet meer hoeven te koken. Eenmaal aangekomen bij de tempel krijgen we een droog plekje toegewezen. Het is plekje tussen de honden maar in ieder geval droog. In het begin wordt er nog wat naar ons geblaft maar na een tijdje zijn we aan elkaar gewent en gaan heerlijk gedoucht vroeg ons bed in. We hebben niet de beste nacht gehad omdat de honden het een goed idee vonden om om de haverklap te gaan blaffen voor het minste en geringste. Gelukkig lagen we er op tijd in en zijn we redelijk uitgerust. Na wat te ontbijten en alles weer in te hebben gepakt gaan we weer verder. Niet heel lang na dat we zijn gestart zien we een aap op de weg. Een stukje verderop zitten er nog meer. Wat gaaf om deze dieren in het wild te zien, dit zal zeker niet de laatste keer zijn. We blijven de rivier volgen, maar moeten wel af en toe aan de andere kant zijn. De ene keer is het een mooie stevige cementen brug, maar de andere keer is het een gamel houten bruggetje, dit houdt het natuurlijk wel weer lekker spannend of we de overkant zullen halen. We hebben in de ochtend een was gedaan met onze wastas, dus nemen een lange pauze in de middag om de ergste hitte een beetje te mijden en natuurlijk onze was een kans te geven om te drogen. We vinden een mooi hutje waar wij lekker onder kunnen slapen terwijl onze was droogt. Na een anderhalf uur pakken we alles weer in en zetten we onze reis voort. Het is een prachtige weg waar we over fietsen, alleen zijn het soms onverharde wegen waardoor we niet heel snel gaan. Op zulke momenten moet je goed gefocust blijven en let je alleen op de weg. Op de verharde wegen gaat alles wat makkelijker en heb je wat meer tijd om de omgeving te bewonderen. We zien af en toe een grote (en kleine) hagedisachtige, we weten niet precies hoe het dier heet maar het is erg indrukwekkend om te zien. Tegen het einde van de dag komen we aan bij een stadje waar een grote straat markt is. We stoppen bij het drukste standje en kopen daar heerlijk eten. We fietsen door naar een tempel net buiten de stad. De monnik zegt ons niet te willen ontvangen en geeft aan dat we naar de stad moeten fietsen. Wij hebben geen zin om terug te fietsen dus fietsen we door naar de volgende tempel waar we goed worden ontvangen. We mogen binnen in de tempel slapen waar ze een ventilator hebben waardoor het iets koeler zal zijn. Dit maakt veel verschil en slapen beide erg lekker. De volgende ochtend worden we wakker en als we net bezig zijn met opruimen komt er een mevrouw de tempel binnengelopen om te bidden. Na elkaar vriendelijk te hebben begroet gaan we naar buiten om te ontbijten. Als de dame klaar is gaan we verder met inpakken als vervolgens de man aan wie wij toestemming hadden gevraagd aankomt lopen met cake en yacult. Wat een lief gebaar. We worden echt super goed verzorgd. Wij zijn al erg blij met een veilige slaapplek en faciliteiten als een douche en wc en krijgen we vervolgens nog meer. Als we bezig zijn met de laatste spullen in te pakken begint er muziek te worden afgespeeld. Het is feestelijke muziek, we krijgen beide meteen zin in deze dag. We nemen afscheid en fietsen weer door. We blijven de rivier volgen omdat wij die kant op moeten en omdat het een mooie weg is, alleen komt er een stuk met veel modder. We fietsen er doorheen en kunnen gelukkig door, maar iets verder op is meer en moeten onze fietsen naar de overkant tillen om ervoor te zorgen dat de modder niet tussen de spatborden en remmen komt zodat we niet meer verder kunnen fietsen. Voor nu besluiten we toch naar de grote weg te gaan. We stoppen bij een tempel om onze fietsen schoon te maken en gaan daarna weer door. We blijven uiteindelijk tot het einde van de dag op de grote weg fietsen. We kunnen ditmaal geen eten langs de kant vinden, maar gelukkig hebben we nog instant noedels die we kunnen eten. Zodra we een tempel binnen fietsen en opzoek gaan naar iemand om toestemming te vragen om hier te mogen slapen worden we omringd door meer dan 20 honden. Ze blaffen en grommen naar ons en komen erg dichtbij. Gelukkig komt er snel iemand ons helpen en verwijst ons naar een fijne slaapplek weg van de honden. Vandaag slapen we weer onder een ventilator en hebben we weer alle voorzieningen. Wat een luxe maar niet overbodig na een dag lang zweten op de fiets.
  1. NinaKaptein
  2. Travelling by pedalling