Somewhere in Philippines, Philippines - Polarsteps

5 november 2019 rondom Camotes Om 1000 uur vertrekken we met mooi weer om eén van de twee eilanden om te fietsen. Na een dik uur komen we langs een resort met zwembad waar ook zwemkleding te huur is. Leuker vinden we de Boardwalk door het mangrove bos met zicht op zee. Wij drinken er een mini flesje fris van 100 ml. Nog nooit eerder gezien. De weggetjes zijn over het algemeen niet heel breed maar dat is ook niet zo erg want het meeste verkeer bestaat uit scooters en schoolgaande kinderen die aan de kant van de weg lopen en heel af en toe rijdt er een auto. Er zijn hier veel kinderen. Dus ook veel scholen en twee universiteiten. Er wordt hier regelmatig tegen het gebruik van drugs gewaarschuwd. Bij de entree van de universiteit hangen een aantal foto’s van mensen die absoluut geen toegang hebben tot de terreinen en gebouwen. Kindertjes zijn vriendelijk en zwaaien en groeten ons. Ook zijn er nog al wat kerken en kerkjes van Rooms Katholieke origine en Zevende dag adventisten. Er zullen best nog wel meer smaken zijn maar RK heeft met 80 % van de bevolking wel het grootste aandeel. Het is een warme dag met bijna 36 graden op de meter. Gelukkig komen we langs een koele attractie: een grot waar water instaat en die een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de watervoorziening in de buurt. Even later komen we op het strand waar vissersboten liggen. De boten hebben een binnenboard motor die een kleine schroef aandrijft. Het laatstestuk van de route is onverhard en het wordt een behoorlijke rammelpartij waarbij ik een paar schroeven van m’n telefoonhouder kwijt raak waardoor die onbruikbaar is en als ik geen andere op de kop tik wordt het lastig navigeren. We komen weer op het resort en ik zwem in het heerlijke schone en bijna lauwe zeewater. Daarna even m’n kleding uitspoelen. Dan betrekt de lucht en steekt de wind op. Oh ja, vanmiddag gestoken door hele kleine “beestjes” wat blaasjes veroorzaakte, die hebben een poosje vervelend gejeukt maar nu is er niets meer van te zien of te voelen. Zo is een insecten steekje wel uit te houden. 19.22 uur en dan valt de stroom uit en is het resort voor een paar minuten in totale duisternis gehuld maar niet voor lang want even later wordt het agrégaat gestart en is er weer licht.
  1. Filipijnen
  2. Somewhere in Philippines